W związku z licznymi pytaniami pacjentów w zakresie możliwości odzyskania poniesionych kosztów związanych z realizacją recepty za pełną odpłatnością, w przypadku, gdy pacjentowi przysługiwały uprawnienia do leku w ramach refundacji, Rzecznik Praw Pacjenta informuje, że nie posiada podstaw prawnych, by zwrócić lub nakazać zwrot pacjentowi ww. kosztów.
Pacjenci w takich sprawach, a także w przypadkach braku możliwości wykupienia leku w aptece w związku z prowadzonym protestem przez aptekarzy, powinni zwracać się do oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia (Wydziały Spraw Świadczeniobiorców).
W dniu 18 stycznia br. Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do Głównego Inspektora Farmaceutycznego z pytaniem czy Wojewódzkie Inspektoraty Farmaceutyczne udzielają zgłaszającym się osobom pomocy w odzyskiwaniu poniesionych kosztów, a także czy w związku z tym zostały uruchomione specjalne numery telefonów. Wystąpienie Rzecznika miało związek z docierającymi sygnałami o skutecznych interwencjach Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego w Katowicach, wskazującymi na możliwość zwrotu pacjentom przez apteki zawyżonych kosztów.