W związku z często powtarzającymi się w mediach, błędnymi informacjami dotyczącymi umocowania instytucji Rzecznika Praw Pacjenta przypominamy:
Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach ochrony praw pacjentów określonych w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. Ustawa weszła w życie 21 maja 2009 r.
Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta. W chwili wejścia w życie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta Biuro Praw Pacjenta, będące dotychczas jednostką podległą Ministrowi Zdrowia, przekształciło się w Biuro Rzecznika Praw Pacjenta.
Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta jest Krystyna Barbara Kozłowska, którą z dniem 2 października 2009 r. powołał na to stawisko Prezes Rady Ministrów, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Prezes Rady Ministrów sprawuje także nadzór nad działalnością Rzecznika.
Do głównych zadań Rzecznika należy ochrona praw zarówno indywidulanego pacjenta, jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.
Rzecznik przypomina, że do Biura Rzecznika Praw Pacjenta mogą zgłaszać się osoby w każdej sytuacji, w której uważają, że doszło do naruszenia ich praw. Najszybszą formą kontaktu jest telefon na numer ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800-190-590 czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 09:00-21:00. Dyżurujący pracownicy na bieżąco przekazują informacje o prawach pacjenta, właściwych działaniach, jakie należy podjąć w określonej sytuacji i przysługujących środkach prawnych, a także zasadach działania polskiego systemu ochrony zdrowia.