W ubiegłym roku do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło ponad 71 tysięcy zapytań i zgłoszeń. Najwięcej z nich za pośrednictwem infolinii i dotyczyło uprawnień do świadczeń zdrowotnych. Pacjenci kontaktowali się z Rzecznikiem również za pomocą platformy ePUAP, e-mailem a także faxem i pocztą tradycyjną. Łącznie w 2015 roku Biuro otrzymało 71 366 zgłoszeń.
W ubiegłym roku Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, którzy również są pracownikami Biura, rozpatrzyli 13 369 spraw. Natomiast Rzecznik Praw Pacjenta rozpatrzył 8 172 sprawy. Podczas osobistej wizyty w siedzibie Rzecznika, przy ulicy Młynarskiej 46 w Warszawie, pacjenci zgłosili 519 spraw.
W 2015 r., miesięcznie do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpływało średnio 636 pisemnych wniosków oraz ponad 4 tys. zgłoszeń/zapytań telefonicznych na bezpłatną infolinię 800-190-590 dla pacjentów, czynną od poniedziałku do piątku w godzinach 9-21.
Najszybszą i najczęściej wybieraną formą kontaktu z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta jest infolinia. Umożliwia ona pacjentowi bezpośredni kontakt z pracownikami, którzy przyjmują zgłoszenia i udzielają wyczerpujących informacji o prawach pacjenta a także przysługujących w danej sytuacji środkach prawnych. Jest także instrumentem pozwalającym Rzecznikowi podjąć, w uzasadnionych przypadkach, pilną interwencję. W 2015 r. na infolinii Rzecznika zarejestrowano 49 306 zgłoszeń.
Wśród zgłoszeń do Rzecznika pojawiają się nie tylko sprawy dotyczące możliwego naruszenia praw pacjenta, ale również zapytania i wnioski - dotyczące różnych kwestii związanych z opieką zdrowotną.
Ponad połowa zgłoszeń na infolinię dotyczy różnych aspektów prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z ustawą pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, udzielanych z należytą starannością przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.
Kolejne najczęściej zgłaszane przez pacjentów problemy dotyczą dostępu do dokumentacji medycznej i prowadzenia tej dokumentacji. Zgodnie z ustawą, dokumentacja medyczna jest udostępniana m.in. poprzez wydanie jej oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.
Trzeci najczęściej poruszany przez pacjentów problem, to właściwa realizacja ich prawa do informacji. Pacjenci mają bowiem prawo, aby lekarz przekazał im pełną informację o ich stanie zdrowia i leczeniu. Dodatkowo taka informacja powinna być przekazana w sposób przystępny i zrozumiały dla pacjenta. Informacje te powinny zostać przekazane również osobom upoważnionym przez pacjenta np. małżonkowi, członkowi rodziny czy innej osobie bliskiej – kwestia ta również jest przedmiotem zgłoszeń pacjentów.
Najwięcej zgłoszeń do Biura wpływa z województwa mazowieckiego, stanowią one około 26% wszystkich sygnałów telefonicznych. Kolejnym województwem, z którego wpływa najwięcej zgłoszeń jest województwo śląskie - 13%. W pozostałych 14 województwach liczba zgłoszeń utrzymuje się na tym samym poziomie, co w latach ubiegłych czyli nie przekracza 4-7%
W każdym przypadku uprawdopodobnienia naruszenia praw pacjenta Rzecznik wszczyna postępowanie wyjaśniające w celu wyjaśnienia zgłoszonej sprawy. W 2015 r., Rzecznik prowadził około 1196 postępowań wyjaśniających, z których 404 zakończyły się stwierdzeniem naruszenia 538 praw pacjenta. W ramach jednego postępowania wyjaśniającego często badano przestrzeganie więcej niż jednego prawa. Spośród przeprowadzonych w 2015 roku postępowań wyjaśniających: 849 zostało przeprowadzonych
na podstawie pisemnie i osobiście złożonych wniosków pacjentów lub osób działających w ich imieniu, natomiast 347 postępowań Rzecznik prowadził z własnej inicjatywy m.in. na podstawie informacji pochodzących ze środków masowego przekazu, a także od innych organów władzy publicznej, organizacji i instytucji.
W 2015 r. najczęściej naruszano prawo pacjenta do dokumentacji medycznej, które stanowi około 35% przypadków wszystkich stwierdzeń, co oznacza również 7% wzrost w stosunku do danych z 2014 r. Drugim najczęściej naruszanym prawem pacjenta jest prawo do świadczeń zdrowotnych, które obejmuje 32% wszystkich stwierdzeń. Prawo pacjenta do informacji i do wyrażenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego stanowi natomiast około 24% wszystkich przypadków naruszeń.