Wakacje to czas, gdy na wypoczynek decyduje się większość z nas. Lekarzowi, tak jak każdemu pracownikowi przysługuje czas na odpoczynek. Co więc zrobić, gdy w związku z urlopem lekarz, pod opieką którego jesteśmy, jest nieobecny w placówce medycznej?
Lekarz specjalista – poradnia specjalistyczna
Każda placówka, która udziela świadczeń zdrowotnych w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, ma obowiązek powiadomić Fundusz z 30-dniowym wyprzedzeniem o planowanej przerwie w udzielaniu świadczeń. Taka przerwa może wynikać m.in. właśnie z urlopu wypoczynkowego zatrudnionego w poradni lekarza. Przerwa w udzielaniu świadczeń może nastąpić tylko po wydaniu zgody dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu.
Za niepoinformowanie NFZ o planowanym urlopie lekarza placówce grozi kara. Zgodnie z przepisami w razie stwierdzenia niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, z przyczyn leżących po stronie świadczeniodawcy oddział NFZ może nałożyć na placówkę karę umowną z tytułu nieprzekazania w terminie wspomnianej informacji, która wynosi do 1% wartości kontraktu w kontrolowanym zakresie świadczeń.
Najczęściej poradnie, na podstawie planów urlopowych, mają informację kiedy dany lekarz będzie przebywał na urlopie i nie powinny rejestrować pacjentów na wizyty w zaplanowane dni wolne lekarza. Jeśli jednak z jakiegoś powodu termin naszej wizyty przypadałby na czas urlopu lekarza, wówczas placówka powinna powiadomić nas w każdy dostępny sposób o zmianie terminu wizyty i jej przyczynie. Oczywiście nowy termin wizyty powinien być zgodny
z kwalifikacją lekarza kierującego i adekwatny do stanu zdrowia pacjenta.
O czym warto pamiętać szczególnie w sytuacjach, gdy potrzebujemy recepty na przyjmowane stale leki, to możliwość wypisania recepty przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Jeśli Twoja choroba została rozpoznana przez lekarza specjalistę to zgodnie z przepisami lekarz podstawowej opieki zdrowotnej – tzw. lekarz rodzinny – może kontynuować zastosowane przez niego leczenie farmakologiczne, jeżeli posiada informacje o rozpoznaniu, leczeniu, rokowaniu, ordynowanych lekach, w tym okresie ich stosowania i dawkowania oraz wyznaczonych wizytach kontrolnych. Lekarz leczący pacjenta w poradni specjalistycznej zobowiązany jest do pisemnego przekazywania takich informacji lekarzowi ubezpieczenia zdrowotnego, nie rzadziej niż co 12 miesięcy oraz w każdym przypadku zmiany leczenia.
Jeśli natomiast chcielibyśmy po raz pierwszy skorzystać z porady lekarza specjalisty, warto pamiętać, że mamy prawo wyboru poradni udzielającej ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych spośród wszystkich, które mają umowy z NFZ. Oznacza to, że możemy dowolnie wybrać placówkę, niezależnie np. od miejsca zamieszkania.
Lekarz rodzinny – przychodnia
W przypadku urlopu naszego lekarza rodzinnego, sytuacja jest prosta – przychodnia ma obowiązek zabezpieczenia pacjentom zadeklarowanym do przebywającego na urlopie lekarza, dostępności do świadczeń zdrowotnych poprzez ustalenie zastępstwa na czas jego nieobecności, aby zapewnić im ciągłość udzielania świadczeń w tym czasie.
Pacjenci zadeklarowani do konkretnego lekarza POZ powinni zostać też odpowiednio wcześniej poinformowani o jego urlopie – takie ogłoszenie powinno być zamieszczone w miejscu udzielania świadczeń tj. w budynku przychodni, w której lekarz przyjmuje.
Gdzie zgłaszać skargi, gdy podmioty lecznicze nie wywiązał się ze swoich obowiązków?
Jeśli nie możesz skorzystać z porady swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, bo zastępstwo nie zostało ustalone albo gdy poradnia nie poinformowała Cię o zmianie terminu wyznaczonego wcześniej wizyty u lekarza specjalisty zgłoś ten problem do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ.
Na podstawie podpisanej z Funduszem umowy każdy świadczeniodawca zobowiązany jest zapewnić dostępność do świadczeń zgodnie z godzinami ustalonymi w harmonogramie pracy przez cały okres obowiązywania umowy.
Możesz także skonstatować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta, które również wyjaśni sprawę i w sytuacjach tego wymagających podejmie stasowane działania. Najszybszą i najłatwiejszą formą kontaktu z Biurem jest ogólnopolska bezpłatna infolinia 800-190-590. Z dyżurującymi pracownikami Biura Rzecznika Praw Pacjenta można skontaktować się od poniedziałki do piątku, od 09:00 do 21:00.
Jeśli wolisz formę pisemną możesz przesłać skargę pocztą na adres: ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, e-mailem: sekretariat@bpp.gov.pl, poprzez platformę ePUAP albo faxem: (22) 833 – 08 – 86.