Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływają liczne sygnały, skargi oraz zapytania dotyczące przestrzegania praw pacjenta – dziecka, zarówno w szpitalu jak i w innych placówkach medycznych. Większość zgłoszeń dociera do Biura poprzez ogólnopolską bezpłatną Infolinię 800-190-590. Pracownicy Infolinii na bieżąco przekazują rodzicom i opiekunom informacje jak w danej sytuacji należy postąpić, wskazują przysługujące środki prawne, a w razie potrzeby udzielają natychmiastowej pomocy.
W 2015 roku na Infolinii Biura odnotowano 1443 takie zgłoszenia. Dotyczyły one przede wszystkim skarg na długi czas oczekiwania na udzielenie świadczenia, odmowy udzielenia świadczeń dziecku, w tym odsyłania małego pacjenta do innej placówki medycznej. Zgłaszający wskazywali również na brak możliwości przebywania osoby bliskiej z dzieckiem w trakcie leczenia szpitalnego. Rodzice małych pacjentów niejednokrotnie zgłaszali także zastrzeżenia co do zasadności naliczania opłat za pobyt osoby bliskiej z dzieckiem podczas hospitalizacji. Pojawiały się także problemy z dostępem do dokumentacji medycznej dziecka, w tym także jednego z rodziców, przeważnie ojca dziecka.
W ubiegłym roku do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 176 wniosków dotyczących dzieci. Zgłoszenia obejmowały przede wszystkim podaną wyżej tematykę skarg zgłaszanych na Infolinię. W 2015 r. Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował się wszcząć postępowania wyjaśniające w 54 przypadkach. W 28 postępowaniach Rzecznik stwierdził naruszenie co najmniej jednego prawa pacjenta, w 6 przypadkach nie stwierdził naruszenia, 1 postępowanie umorzono, natomiast 19 spraw nadal pozostaje w toku.
W pierwszej połowie 2016 r. aż 845 rozmów telefonicznych przeprowadzonych z pracownikami Biura obejmowało tematykę praw dziecka-pacjenta. Rodzice małych pacjentów zgłaszali zastrzeżenia co do przestrzegania tych samych praw co w roku ubiegłym. Ponadto zgłaszano również problemy związane z rejestracją i wizytą u lekarza rodzinnego. Do 30 czerwca 2016 r. wpłynęły także 133 sprawy dotyczące tematyki praw małego pacjenta. W 42 przypadkach Rzecznik wszczął postępowania wyjaśniające, z czego w 8 sprawach stwierdził naruszenie co najmniej jednego prawa pacjenta, w 1 przypadku nie stwierdził naruszenia, natomiast 33 sprawy podjęte w bieżącym roku nadal pozostają w toku.