Aktualności

29-05-2013r.

Udogodnienie dla osób niesłyszących

Osoby, które mają trudności w komunikowaniu się (niesłyszące), a chcą skorzystać z pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, mogą swobodnie porozumiewać się z pracownikami Biura, którzy ukończyli kurs nauki systemu językowo - migowego (SJM).

Dodatkowo przypominamy, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, w sytuacji gdy osoba doświadczająca trudności w komunikowaniu się, podczas załatwiania sprawy urzędowej nie może skorzystać z pomocy tzw. osoby przybranej (osoby, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez niesłyszącego w celu udzielenia pomocy w załatwieniu sprawy urzędowej) - urząd ma obowiązek zapewnić możliwość komunikacji w jednej z trzech wymienionych form:

  • polski język migowy (PJM) rozumiany jako naturalny wizualno-przestrzenny język komunikowania się,
  • system językowo-migowy (SJM) podstawowy środek komunikowania się osób uprawnionych, w którym znaki migowe wspierają wypowiedź dźwiękowo-artykulacyjną,
  • sposób komunikowania się osób głuchoniemych (SKOGN), podstawowy środek komunikowania się, w którym sposób przekazu komunikatu jest dostosowany do potrzeb wynikających z łącznego występowania dysfunkcji narządu wzroku i słuchu.


Potrzebę skorzystania z ww. form komunikacji wraz z wypełnionym formularzem (do pobrania) należy zgłosić do Biura Rzecznika Praw Pacjenta co najmniej trzy dni robocze przed wybranym przez siebie terminem (wyjątkiem są sytuacje nagłe):

  • adres mailowy: sekretariat@bpp.gov.pl
  • numer fax.: (22) 532 - 82 - 30

 

Wzór formularza zgłoszeniowego dostępny jest pod adresem:
formularz zgłoszeniowy - DOC 31,0 KB

Lista aktualności