Wnioski, które wpływają do Rzecznika Praw Pacjenta o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w celu sprawdzenia czy nie doszło do naruszenia prawa pacjenta, coraz częściej kierowane są przez kancelarie odszkodowawcze, adwokackie, a także radców prawnych. Rzecznik przypomina i zarazem zachęca pacjentów do samodzielnego składania wniosków, które są wolne od jakichkolwiek opłat. Pacjent, który złoży wniosek bezpośrednio do Rzecznika Praw Pacjenta skorzysta z profesjonalnej pomocy prawnej, a w trakcie postępowania wyjaśniającego nie poniesie żadnych kosztów z tym związanych.
W toku postępowania wyjaśniającego Rzecznik Praw Pacjenta dba o to, aby pacjent działający bez profesjonalnego pełnomocnika został kompleksowo poinformowany o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenia w sprawie. Pacjentowi udzielane są także szczegółowe wyjaśnienia oraz wskazówki.
W przypadku uzyskania informacji co najmniej uprawdopodabniających naruszenie praw pacjenta Rzecznik wszczyna postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Pacjent, który uważa że zostały naruszone jego prawa, może złożyć wniosek do Biura Rzecznika Praw Pacjenta. We wniosku należy podać dane osobowe wnioskodawcy oraz pacjenta, którego sprawa dotyczy a także zwięźle opisać zaistniałą sytuację.
Podpisany wniosek powinien zostać przesłany:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
adres skrzynki: /RzPP/skrytka
(więcej informacji na temat składania wniosków poprzez platformę ePUAP)
W razie pytań lub wątpliwości pacjenci zawsze mogą skontaktować się z Biurem za pośrednictwem bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii 800 190 590 czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-21.00.
Wzór wniosku o wszczęcie postępowania wyjaśniającego - DOC 27,5 KB