W ostatnich 2 latach liczba zgłoszeń, zapytań i skarg kierowanych do Biura Rzecznika Praw Pacjenta a dotyczących tematyki lekowej systematycznie wzrasta. W 2015 r. stanowiła 0,8% ogólnej liczby zgłoszeń kierowanych do Rzecznika natomiast w 2016 r już 1,4%.
W 2015 r. do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 127 zgłoszeń poświęconych tematyce leków refundowanych m.in. w zakresie farmakoterapii, prawa do ulgi refundacyjnej, informacji o systemie zdrowia i świadczeniach gwarantowanych. W 2016 r. takich spraw było 91.
Również w 2015 r. na ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800-190-590, która jest najczęściej wybieraną formą kontaktu z Biurem, pracownicy przeprowadzili 496 rozmów poświęconych tej problematyce, podczas gdy rok później już 929. Osoby dzwoniące na Infolinię Biura w poczuciu niedoinformowania najczęściej pytały o prawo do leków refundowanych – kiedy i na jakich zasadach lekarz może wystawić receptę na lek z całkowitą lub częściową odpłatnością. Pacjenci skarżyli się również na brak w aptekach na terenie całego kraju określonych rodzajów leków, brak refundacji konkretnych leków, przypadki odmowy przez lekarzy wystawiania recept na leki refundowane, w tym na schorzenia przewlekłe. Rozmówcy pytali często także o dostęp do farmakoterapii w leczeniu chorób przewlekłych.
Liczba zgłoszeń kierowanych do Rzecznika Praw Pacjenta a dotyczących obowiązującego od 1 września 2016 programu 75+ w 2016 przekroczyła 190. W tym zakresie pacjenci pytali najczęściej o zasady refundacji a także niejednokrotnie zgłaszali skargi na odmowę przepisania przez lekarza rodzinnego leku z refundacją.