Najczęstsze pytania i skargi wpływające do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wynikające ze szczególnych uprawnień

Do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpływają skargi dotyczące nienależytego udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentom szczególnie uprawnionym. Dotyczy to w szczególności świadczeń rehabilitacyjnych, ambulatoryjnych oraz stomatologii. Pacjenci sygnalizują również problem z rejestracją wizyty u specjalisty w ciągu 7 dni od dnia zgłoszenia.

 

W latach 2016-2017 za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii Biura Rzecznika Praw Pacjenta przeprowadzono ponad 900 rozmów telefonicznych poświęconych tematyce wynikającej ze szczególnych uprawnień. Rozmówcy najczęściej pytali o prawa jakie im przysługują w związku z konkretnym  uprawnieniem, o procedurę przyjęcia poza kolejnością do lekarza specjalisty i związany z tym czas oczekiwania na świadczenie. Wiele skarg dotyczyło nierespektowania szczególnych uprawnień przez podmioty medyczne. Dominującą skargą było nieprzestrzeganie uprawnienia do przyjęcia poza kolejnością.

 

W latach 2016-2017 otrzymaliśmy 131 pisemnych wniosków dotyczących nieprzestrzegania szczególnych uprawnień. W 113 przypadkach wskazaliśmy przysługujące pacjentom środki prawne, a w 18 przypadkach wystąpiliśmy o wyjaśnienia do podmiotów medycznych. Pacjenci najczęściej zgłaszali uwagi dotyczące nierespektowania czasu oczekiwania na wizytę oraz niehonorowania przez podmioty lecznicze praw wynikających ze szczególnych uprawnień. Najwięcej uwag i skarg wpłynęło od osób z legitymacją Honorowego Dawcy Krwi.

 

Postępowania wyjaśniające prowadzone przez Rzecznika Praw Pacjenta dotyczyły przede wszystkim odmowy wizyt u specjalisty poza kolejnością, w tym również skierowań na badania oraz przyjęć do szpitala. W 4 postępowaniach prowadzonych w 2016 roku nie stwierdzono naruszeń uprawnień. W 2017 roku Biuro wszczęło 7 spraw, które obecnie są na etapie prowadzenia postępowania i na ich rozstrzygnięcie należy poczekać.