Problemy osób starszych zgłaszane do Rzecznika Praw Pacjenta w latach 2015-2017

Około 20% spraw wpływających do Rzecznika Praw Pacjenta dotyczy pacjentów powyżej 60 roku życia. Osoby kontaktujące się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta najczęściej proszą o informacje dotyczące świadczeń zdrowotnych, które im przysługują.  Pytają również, jakie mają prawa jako pacjenci i sygnalizują zastrzeżenia do jakości udzielanych im świadczeń oraz procesu leczenia. Ponadto sygnalizują swoje wątpliwości dotyczące wypisu ze szpitala oraz nieetycznego zachowania personelu medycznego.

 

W 2015 r. pacjenci kontaktowali się z Rzecznikiem ponad 50 tys. razy, z czego niespełna 11 tys. sygnałów dotyczyło osób starszych. Rzecznik Praw Pacjenta wszczął wówczas 84 postępowania wyjaśniające w celu sprawdzenia czy nie doszło do naruszenia praw starszych pacjentów. 69 postępowań zostało zakończonych, natomiast 15 jest nadal w toku. Poza problemami, które zostały wymienione powyżej, pacjenci wskazywali również na długi okres oczekiwania na świadczenie zdrowotne oraz ograniczony dostęp do leczenia szpitalnego i badań diagnostycznych. Pytali także, w jaki sposób mogą dochodzić swoich praw w sytuacji podejrzenia popełnienia błędu medycznego przez pracownika służby zdrowia.

 

W roku 2016 liczba wszystkich sygnałów od pacjentów nieco wzrosła – z ponad 51 tys. zgłoszeń również ok. 11 tys. dotyczyło osób starszych. Spośród 69 wszczętych przez Rzecznika Praw Pacjenta postępowań wyjaśniających 40 zostało zakończonych a 29 jest w toku. Pacjenci wskazywali przede wszystkim na ograniczony dostęp do ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, zwracali uwagę na brak informacji o zasadach, w jaki sposób świadczenie zostanie im udzielone oraz problem z dostępem do farmakoterapii w sytuacji, gdy chorowali na chorobę przewlekłą.

 

Biorąc pod uwagę 2017 r., w okresie od 1 stycznia do 30 września br., Rzecznik odnotował blisko 40 tys. zgłoszeń, wśród których niemal 10 tys. dotyczyło starszych pacjentów. W tym roku pacjenci również poruszają podobną tematykę jak w latach poprzednich. Ponadto wskazują na zastrzeżenia do opinii lekarskiej oraz organizacji procesu udzielania im świadczeń zdrowotnych.