W ubiegłym roku do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 68 832 zgłoszeń. Każde z tych zgłoszeń, to problem, pytanie lub skarga, z którymi pacjent lub osoba działająca w jego imieniu zwrócili się do Rzecznika Praw Pacjenta.
WYKRES 1. Liczba wszystkich zgłoszeń (spraw, sygnałów) skierowanych do Rzecznika w latach 2011–2016
Jak co roku, najwięcej osób kontaktowało się z Biurem za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800-190-590. Jest to najłatwiej dostępna, najszybsza i najmniej sformalizowana forma kontaktu oferowana pacjentom, dlatego nie dziwi wybór tego środka komunikacji.
Telefonicznie z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta skontaktowano się 49 619 razy. Biorąc pod uwagę dni pracujące, dziennie to prawie 200 odebranych przez pracowników Biura telefonów od pacjentów lub innych osób potrzebujących porady i pomocy.
WYKRES 2. Liczba zgłoszeń skierowanych za pośrednictwem infolinii w latach 2011–2016
Problematyka zgłoszeń telefonicznych – klasyfikowanych według prawa pacjenta, którego dotyczyły – wskazuje, że wciąż najwięcej z nich dotyczy prawa do świadczeń zdrowotnych. Różne aspekty prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych były przedmiotem ponad 40 tys. telefonów.
Kolejne prawa pacjenta, których dotyczyły zgłoszenia na Infolinię, to prawo do dokumentacji medycznej i prawo do informacji. Blisko 2,5 tys. telefonów dotyczyło ochrony zdrowia psychicznego i przepisów z nią związanych.
Najczęściej poruszanymi przez pacjentów i inne osoby dzwoniące kwestiami były:
Jakie prawa pacjentów były naruszane?
W sprawach indywidualnych pacjentów Rzecznik Praw Pacjenta prowadził w 2016 roku 1360 postępowań wyjaśniających, z których ponad tysiąc prowadzonych na podstawie wniosków pacjentów lub osób działających w ich imieniu, a ponad 300 z własnej inicjatywy Rzecznika.
POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE PROWADZONE: |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
||||
z własnej inicjatywy |
180 |
23% |
281 |
31% |
347 |
29% |
315 |
23% |
na wniosek |
614 |
77% |
615 |
69% |
849 |
71% |
1045 |
77% |
Suma |
794 |
100% |
896 |
100% |
1196 |
100% |
1360 |
100% |
TABELA 1. Postępowania wyjaśniające prowadzone w latach 2013–2016
Przypomnijmy, że postępowania wyjaśniające to narzędzie, które Rzecznik wykorzystuje w sprawach, w których uprawdopodobnione jest naruszenie praw pacjenta.
W 413 zakończonych w 2016 r. postępowaniach Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził 582 naruszenia praw pacjenta. Zdarzało się, że jedno postępowanie wyjaśniające kończyło się stwierdzeniem naruszenia więcej niż jednego prawa pacjenta.
.
Najczęściej naruszane w 2016 roku prawa pacjenta to prawo do świadczeń zdrowotnych oraz prawo do dokumentacji medycznej. Kolejnymi nieprawidłowo realizowanymi prawami pacjenta są prawo do informacji i do wyrażania zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego.
Do naruszeń praw pacjenta dochodzi nie tylko w sprawach indywidualnych, ale też poprzez stosowanie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów.
W ubiegłym roku Rzecznik Praw Pacjenta prowadził 94 postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów i wydał 51 decyzji.
Spośród wydanych decyzjach w 24 przypadkach Rzecznik stwierdził, że praktyki stosowane przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych naruszały zbiorowe prawa pacjentów i nakazał zaprzestania stosowania tych praktyk. W 19 przypadkach Rzecznik stwierdził zaniechanie stosowania praktyki.
Postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, w których uznano praktykę za naruszającą zbiorowe prawa pacjenta dotyczyły następujących praw pacjentów:
1) do świadczeń zdrowotnych – 13 postępowań;
2) do informacji o stanie zdrowia – 2 postępowania;
3) do dokumentacji medycznej – 24 postępowania;
4) do poszanowania intymności i godności – 8 postępowań;
5) do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego – 1 postępowanie;
6) do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie – 2 postępowania.