Zgłoszenia, skargi i wnioski pacjentów dotyczące korzystania z transportu sanitarnego

Do Biura Rzecznika Praw Pacjenta trafiają zapytania i skargi dotyczące zabezpieczenia pacjentów uprawnionych do  korzystania z transportu sanitarnego. Liczba tych zgłoszeń nie przekracza 1,5% wszystkich kierowanych do Rzecznika w skali roku. Jednak warto pamiętać, że w przypadku problemów z dostępem lub realizacją tego świadczenia zdrowotnego Rzecznik skutecznie interweniuje, korzystając z instrumentów prawnych, jakie daje obowiązująca ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

 

W latach 2015-2017 r. (do dn. 26 czerwca br.) za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii Biura Rzecznika Praw Pacjenta przeprowadzono przeszło 2000 rozmów telefonicznych poświęconych tematyce transportu sanitarnego. Rozmówcy najczęściej proszą o porady i informacje dotyczące uprawnień pacjentów i zasad przysługiwania transportu sanitarnego, proszą o wskazanie osób uprawnionych do wystawienia zlecenia na transport sanitarny a także zgłaszają problemy związane z odmową wystawienia takiego zlecenia. Pacjenci lub ich bliscy liczą także o interwencję i pomoc Rzecznika w przyśpieszeniu lub uzyskaniu transportu sanitarnego.

 

Pacjenci, którzy zgłaszają do Biura pisemne wnioski w swojej sprawie mają także zastrzeżenia co do zachowania zespołu transportu sanitarnego a także kwestionują żądania uiszczenia zapłaty za transport sanitarny. W omawianym okresie takich zgłoszeń było 131.

 

W latach 2015-2017 r. Rzecznik Praw Pacjenta przeprowadził także 29 postępowań wyjaśniających dotyczących zapewnienia transportu sanitarnego na terytorium Polski. W 10 przypadkach stwierdził naruszenie prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych, w 3 przypadkach stwierdził naruszenie prawa pacjenta do dokumentacji medycznej, natomiast 3 sprawy pozostają w toku. W pozostałych przypadkach Rzecznik nie stwierdził naruszenia praw pacjenta lub umorzył prowadzone postępowania.

 

Postępowania wyjaśniające prowadzone przez Rzecznika Praw Pacjenta dotyczyły przede wszystkim odmowy zlecenia transportu sanitarnego, w tym także wypisania przez lekarza zlecenia na transport sanitarny. Przedmiotem badań Rzecznika w postępowaniach wyjaśniających była też sprawa niewłaściwej opieki nad pacjentem podczas transportu sanitarnego, wystawiania skierowań na transport mimo braku możliwości jego zapewnienia lub realizacja tego świadczenia w innym niż wyznaczony terminie. Rzecznik stwierdził również naruszenie praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych w przypadku odmowy realizacji transportu sanitarnego do innego szpitala, ze względu na brak lekarza specjalisty w danej placówce. Stwierdzenie naruszenia praw pacjenta miało również miejsce w sprawie przewiezienia pacjenta na badanie psychiatryczne bez jego zgody.