Instrukcja dla pacjentów

Jeśli ubezpieczony pacjent korzystający ze świadczeń zdrowotnych w placówce medycznej posiadającej zawarty kontrakt z NFZ na udzielanie świadczeń refundowanych, otrzyma od lekarza receptę z pełną odpłatnością, chociaż przysługiwałby mu lek refundowany, powinien:
 

  1. jak najszybciej zgłosić się do dyrektora danej placówki medycznej o wystawienie recepty z należną refundacją,
     
  2. jeśli nie okaże się to skuteczne - niezwłocznie skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800-190-590 (nr dla tel. komórkowych i stacjonarnych) czynnej pn. - pt. w godz. 9.00 - 21.00,
     
  3. w zgłoszeniu telefonicznym koniecznie przekazać niezbędne informacje tzn.:

    - swoje imię i nazwisko bądź dodatkowo imię i nazwisko pacjenta jeśli osoba zgłaszająca nie jest pacjentem,

    - adres, nr tel. kontaktowy,

    - adres świadczeniodawcy, u którego została wystawiona recepta,

    - datę zdarzenia,

    - nazwę leku,

    - nazwisko lekarza wystawiającego receptę na lek bez należnej refundacji,

    - ewentualne uprawnienia (np. kombatant, inwalida wojenny, zasłużony honorowy dawca krwi),

    - czy lek przepisany na recepcie dotyczy choroby przewlekłej,

    - adres apteki jeśli recepta została już zrealizowana,

    - zwięzły opis stanu faktycznego,
     
  4. jeśli pacjent chce być stroną postępowania prowadzonego przez Rzecznika Praw Pacjenta tzn. czynnie w nim uczestniczyć i być informowanym o poszczególnych etapach, powinien przesłać do Biura podpisany wniosek (zawierający informacje jak w pkt. 3) w formie pisemnej (pocztą/faksem/elektronicznie - ePUAP) wraz z:

    - jeśli jest to dla pacjenta możliwe - potwierdzeniem złożenia skargi u dyrektora placówki medycznej,

    - kopią recepty
     

Niezależnie od powyższego pacjenci mogą się również zgłaszać sprawy do Wydziałów Spraw Świadczeniobiorców właściwych wojewódzkich oddziałów NFZ.

Jeśli lekarze odmawiają ubezpieczonym pacjentom wypisania recepty na przysługujący im lek refundowany, pacjent może dochodzić przed sądem cywilnym naprawienia szkody na podstawie art. 415 kodeksu cywilnego. Szkodą może być konieczność zapłacenia przez pacjenta pełnej ceny leku. Jeśli dodatkowo pogorszy się stan zdrowia pacjenta, można dochodzić roszczeń z art. 444 kc za wywołanie rozstroju zdrowia.