Rzecznik Praw Pacjenta objął Patronatem Honorowym ogólnopolski Program Przyjazna Przychodnia.
Program miał na celu poprawę jakości obsługi pacjenta poprzez wdrażanie innowacji i promocję dobrych praktyk w niepublicznych jednostkach opieki zdrowotnej w Polsce.
W okresie realizacji programu Przyjazna Przychodnia, od kwietnia 2011 r. do grudnia 2012 r., w 250 placówkach ochrony zdrowia przeprowadzone zostały audyty, które dostarczyły kierownikom placówek informacji m.in. w zakresie: dostępność i obsługa pacjenta (godziny i organizacja przyjęć pacjentów, moduły e-przychodni, standardy komunikacji z pacjentem, informacje dostępne w poczekalni), kompleksowość świadczonych usług diagnostycznych i opieki ambulatoryjnej, jakość świadczonych usług, przestrzeganie praw pacjenta. Opracowane zostały również rekomendacje usprawnień opartych na danych zgromadzonych podczas audytu. Przedstawiono także przykłady dobrych praktyk - jednostek najwyżej ocenionych spośród podmiotów objętych audytem.