Prawo do zgłoszenia sprzeciwu

Pamiętaj! Każdy pacjent ma prawo nie zgodzić się z opinią albo orzeczeniem lekarza i przysługuje mu prawo do sprzeciwu.

 

Infografika opisująca prawo do zgłaszania sprzeciwu PDF 5,50 MB

 

 

Kto może wnieść sprzeciw?
Każdy pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza.


Uwaga! Sprzeciwu nie może wnieść pełnomocnik pacjenta - w sytuacji, gdy dokona tego adwokat lub radca prawny reprezentujący pacjenta, sprzeciw będzie nieskuteczny. Pełnomocnik może jedynie pomóc pacjentowi w przygotowaniu sprzeciwu. Warto pamiętać, że to pacjent musi własnoręcznie podpisać i złożyć sprzeciw.


Od czego można wnieść sprzeciw?
Sprzeciw można złożyć od opinii lub orzeczenia wymienionych w art. 2 ust. 1 ustawy (hiperłącze) o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Ważne jest, aby kwestionowana opinia miała wpływ na prawa pacjenta lub jego obowiązki wynikające z przepisów prawa.

 

Pacjent musi wskazać z jaką opinią/orzeczeniem lekarskim się nie zgadza oraz przesłać jej kopię do Rzecznika.
Prawo do sprzeciwu nie obejmuje opinii/orzeczeń lekarskich, w przypadku których istnieje określona prawna droga odwoławcza m.in. o orzeczenia związane z ZUS-em, orzekaniem o niepełnosprawności, orzeczeniami dot. medycyny pracy.

 

W jakiej formie i gdzie można wnieść sprzeciw?
Sprzeciw wraz z uzasadnieniem pacjenci mogą wysłać:
1. pisemnie na adres:

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa

2. za pomocą poczty elektronicznej:
3. za pomocą portalu ePUAP


Ze sprzeciwu musi wynikać z jaką opinią/orzeczeniem lekarskim pacjent się nie zgadza oraz w jaki sposób wpływa ona na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa.
Sprzeciw złożony bez uzasadnienia jest zwracany osobie, która go wniosła.

Należy pamiętać aby do sprzeciwu dołączyć kopię opinii/orzeczenia lekarskiego.


Ile jest czasu aby wnieść sprzeciw?
Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta.


Sprzeciw musi wpłynąć do Rzecznika przed upływem 30 dni, aby zachować termin do jego wniesienia. W przeciwnym razie jest zwracany pacjentowi.


Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:

  1. wysłane w formie dokumentu elektronicznego do organu administracji publicznej, a nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru;
  2. nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe;
  3. złożone w polskim urzędzie konsularnym;
  4. złożone przez żołnierza w dowództwie jednostki wojskowej;
  5. złożone przez członka załogi statku morskiego kapitanowi statku;
  6. złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego.

 

Co dalej?
Sprzeciw jest rozpatrywany pod względem formalnym przez Rzecznika Praw Pacjenta. Jeżeli został zachowany termin i wszystkie warunki formalne, Rzecznik powołuje do jego rozpoznania Komisję Lekarską. Komisja po szczegółowej analizie dokumentacji medycznej pacjenta, a jeśli zachodzi taka potrzeba także po przeprowadzeniu jego zbadania wydaje orzeczenie, w którym orzeka o zasadności bądź bezzasadności sprzeciwu.

W chwili obecnej Komisja Lekarska ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku.


W skład Komisji Lekarskiej wchodzi trzech lekarzy powołanych przez Rzecznika Praw Pacjenta, w tym dwóch tej samej specjalności, co lekarz, który wydał opinię lub orzeczenie.


Do postępowania przed Komisją Lekarską nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Tym samym decyzja jest ostateczna i nie można się od niej odwołać do organu wyższej instancji.

W przypadku jakichkolwiek pytań i wątpliwości, pacjenci zawsze mogą skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem bezpłatnej infolinii 800-190-590 czynnej pn. - pt. w godz. 9.00 - 21.00.

 

Przykładowy katalog orzeczeń lekarskich, od których sprzeciw do Komisji Lekarskiej przysługuje (PDF 90,6 KB)

 

Przykładowy katalog orzeczeń lekarskich, od których sprzeciw do Komisji Lekarskiej nie przysługuje (PDF 135 KB)

 

Prawo do sprzeciwu w ustawodawstwie polskim

Prawo do sprzeciwu zostało wprowadzone do ustawodawstwa polskiego w 2009 r. Wtedy też Europejski Trybunał Praw Człowieka w wyroku wydanym w sprawie Tysiąc przeciw Polsce (skarga nr 5410/03) stwierdził, iż brak procedury odwoławczej od opinii lekarskiej w sprawie dopuszczalności przerwania ciąży może stanowić niedozwoloną ingerencję w sferę życia prywatnego jednostki (art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka).
Dlatego też przyznanie pacjentowi prawa do wniesienia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza stanowi realizację wyroku Trybunału.

 

Proponowane zmiany do ustawy zmieniającej ustawę z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta proponuje:

  • skrócenie terminu rozpatrzenia wniosku do 10 dni;
  • możliwość ustanowienia pełnomocnika w postępowaniu umożliwiającego pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu uczestnictwo w posiedzeniu Komisji Lekarskiej, z wyjątkiem części posiedzenia, w trakcie której odbywa się narada i glosowanie nad orzeczeniem, oraz udzielanie informacji i wyjaśnień w sprawie;
  • odstąpienie od wymogu wskazania w sprzeciwie przepisu prawa, z którego wynikają prawa lub obowiązki pacjenta, na które opinia albo orzeczenie ma wpływ;
  • doprecyzowanie, że sprzeciw przysługuje także w przypadku odmowy wydania opinii lub orzeczenia oraz odmowy skierowania na badania diagnostyczne, jeśli są one niezbędne do wydania opinii lub orzeczenia;
  • określenie w ustawie statusu orzeczenia wydanego przez Komisję Lekarską. W celu zapewnienia skuteczności instytucji sprzeciwu proponuje się, aby orzeczenie wydane przez Komisję Lekarską zastopowało opinię lub orzeczenie będące przedmiotem sprzeciwu.